sunnuntai 2. lokakuuta 2016

Oiva-Tehtävä

Mikä oiva-raportti on?

* Oiva-raportti on tarkastuksista saatava, julkaistava asiakirja. Se kertoo kuluttajalle tarkastuksen aikana tehdyistä havainnoista, kuten yrityksen hygieenisestä tasosta ja tuotteiden turvallisuudesta. Oiva-raportissa tulokset on ilmaistu hymynaama-asteikon avulla. Mitä paremmin yritys täyttää elintarvikelainsäädännön vaatimukset, sitä leveämpi on hymy. Aina, kun Oiva hymyilee, elintarviketurvallisuus on kuluttajan kannalta yrityksessä hyvää.

Mitä oivassa tarkkaillaan? 

* Henkilökunnan toiminnassa tarkkaillaan, että kaikilla on puhtaat työvaatteet ja hygienia kohdillaan. Työntekijöiden koulutus myös tarkastetaan ja terveydentila.

* Tarkastajat tarkkailevat tilojen yleistä puhtautta ja onko mitään mikä mikä voisi haitata puhtautta. Tarkastetaan onko haitallisia eläimiä, onko jätehuolto oikeanlainen. Työvälineiden ja laitteiden puhtaus tarkistetaan, sekä pakkausmateraalejen ja kuljetusastioiden puhtaus.

* Tarkastetaan ovatko tilat ja välineet riittäviä ja soveltavia. Katsotaan ovatko tilat soveltavia elintarvikehuoneistotoimintaan. Tiloissa tarkastetaan sen kunto, ja myös tarkastetaan työvälineiden, laitteiden ja kalustojen kunto.

* Tarkastajat tarkastavat omavalvontasuunitelman ja sen riittävyyden.

* Miten elintarvikkeet vastaanotetaan.

* Elintarvikkeissa tarkastetaan miten kylmät ja kuumat säilytetään. Raaka-aineiden ja valmiin ruuan säilytys tarkastetaan, sekä myös jäähdyttäminen.

* Oiva-raportin esilläpito

* Elintarvikkeiden koostumus tarkistetaan esim: lisäaineet, aromit, entsyymit, ravintolisät, vierasaineet, ravitsemuksellinen täydentäminen ja uuselintarvikkeet. 

* Tarkastetaan tuotteiden säilyvyys ja myyntiaikojen hallinta, ja miten tuotteita myydään esim pidetäänkö tuoteryhmät erillään hygieenisesti. 

* Tarkistetaan onko allergioita tai intoleransseja aiheuttavia aineita ja niiden erillään pito.

* Pakkausmerkinnät ja markkinointi tarkistetaan. 

* Jos on omatkuljetukset, niin miten lämpötila hallitaan kuljetuksen aikana ja kuljetuksen olosuhteet. Esim ettei kala tai maitotuotteet ole lämpimässä kauaa tai ne voivat pilaantua.

Oivassa ei tarkkailla:

* Ei arvioida asiakaspalvelun tai muun palvelun tasoa eikä ruoan makua.

* Ei muuta lainsäädännön vaatimuksia tai anna tulkintoja säännöksistä.

* Yrityksissä tarkastettavat asiat eivät Oivan mukaisten tarkastusten myötä muutu.

Miten Oiva-raportissa todetaan tilojen, pintojen ja välineiden puhtaus? Miten mitataan?

* Puhtaus todetaan Oiva-asteikolla kokonaisuutena, eli se todetaan toiminnallisilla havanoilla ja niitä arvioimalla Oiva-arviointiasteikon avulla. Valvojan tulee päättää arvosana ja arviointeja on yleensä enemmän kuin yksi. Mittaus tapahtuu erinlaisilla mittareilla esim pakastimessa on omat mittarit, joiden avulla nähdään että kylpät elintarvikkeet pysyvät tarpeeksi kylmässä.

Henkilökunnan toiminta ja koulutus?

* Kaikilla ravintola-alan henkilökunnalla tulee olla hygieanipassi. Hygieniapassin voi silti suorittaa kuka tahansa. Hygieniapassi on tärkeä olla asiakkaiden turvallisuuden vuoksi ja mm ettei kukaan saisi ruokamyrkytystä.

Mitä vaaditaan parhaaseen hymynaamaan?

*Henkilökunnalla tulee olla hyvä hygienisyys (hiukset kiinni) , käsihygienia, työvaatteet ja henkilökunnan terveydentila.

* Toiminnan tulee olla vaatimusten mukaista

* Toiminta on toteutettu lainsäädön mukaisesti.

* Elintarvikkeiden turvallisuus on varmistettu.

* Kuluttajaa ei johdeta harhaan.

* Toimija on huomannut epäkohdat itse ja hallinnut niiden korjaamisen omavalvonnallaan.

* Työntekijät omistavat voimassa olevan hygieniapassin.

* Työntekijöillä on kunnollinen koulutus.

Mitä tarkoittaa elintarvikkeiden tuotantohygienia:

* Se tarkoittaa että tuotteet ovat valmistettu puhtailla välineillä ja puhtaassa tilassa ja valmiiden ruokien ja elintarvikkeiden tulee olla erillään toisistaan.

Miten varmistetaan elintarvikkeiden lämpötilojen hallinta? Miten "todistetaan" tarkastajalle?

* Lämpötila mitataan ja merkitään listaan joka annetaan tarkastajalle, jos tarkastaja huomaa epäkohtia, tuottajan tulee vastata seurauksista ja korjata asia. Lämpötilan mittaus on omavalvontasuunnitelmaa.

Mitä tarkoitetaan Oiva-raportin kohdassa myynti ja tarjoilu? Mitä asioita tarkkaillaan?

* Valvoja ei tarkkaile asiakaspalvelijoiden palvelemista vaan ulkoista olemusta. Työvaatteiden tulee olla työnmukaiset ja hiusten ja meikkien myös. Valvoja tarkkailee haiseeko asiakaspalvelija esim tupakalle, koska työvaatteilla ei saisi mennä tupakoimaan, eikä se ole soveliasta haista tupakalle asiakaspalvelussa. Tarkastaja tarkkailee tuotetuntemusta esim. asiakaspalvelijan tulee tietää erikoisruokavaliot asiakaspalvelutilanteessa ja jos on esim jokin tuote joka voi allergisoida niin asiakaspalvelija osaa kertoa asiakkaalle asiasta.

Miten ravintolan tulee toimia saadakseen parhaanhymynaaman kohdassa allergioita ja intoleransseja aiheuttavat aineet?

* Asiakaspalvelijan tulee tietää jos jossakin tuotteessa on jotakin joka voisi allergisoida ja pystyä kertomaan siitä asiakkaalle. Allergioita aiheuttavat ruuat pitää, pitää erossa muista ruuista.

Pakkaus- ja elintarvikekontaktimateriaalit? Vaatimukset?

* Tuotteet tulee pakata tuotteen omanpakkauskaavan mukaan esim jos jokin tuote ei ole pakattu tarpeeksi tiiviisti se voi pilaantua. Tuotteeseen pitää olla merkitty päiväys, mitä tuote sisältää, allergisoivat aineet, jäjitettävyystiedot ja säilytyslämpötila, jottei tuote pilaannu,

Miten ravintolassa on hoidettava elintarvikkeiden toimitukset?

* Tuotteiden pitää pysyä kokoajan oikeassa lämpötilassa, ettei kylmäketju katkea ja esim jos olisi maitotuotteita tai kalaa niin ne pilaantuisivat. Pitää tarkistaa että kaikki tuotteet ovat varmasti ehjiä, eivätkä mene käyttöön epäehjinä.

Mitä tarkoitetaan kohdassa jäljitettävyys ja takaisinvedot?

* Jäjitettävyys tarkoittaa että tuotteessa pitää olla sen valmistuspaikka ja tuottaja, jos esim tuotteesta löytyy epäkohtia. Takasinveto pitää tehdä jos tuote ei ole turvallisuudenmukainen tai on esim kopioitu selvästi jo jostain olevasta tuotteesta, ja tässä tapauksessa tuote pitää ottaa poistaa markkinoilta

Oiva-raportin esilläpito? Miksi pitää olla esillä?

* Oiva-raportin esilläpito on ravintolan velvollisuus ja se pitää olla esillä jotta asiakas voi halutessaan nähdä tilojen siisteyden ja henkilökunnan hygieniatason mennessään ravintolaan. Oiva-raportin tulee olla sisäänkäynnin lähellä, jotta asiakas voi päättää heti siinnä haluaako hän jäädä vai ei.




1 kommentti: